Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.

Perasan di kelly castle ,perak

Salam,

Jalan jalan perak.

Tersergam


Ini kali kedua ciku ke kelly castle ..first dgn mak ayah masa bujang..huhu..lama tul tu..ni kali kedua ngan famili..saja bawak anak anak jenjalan..memula singgah pasar batu gajah..banyak betul jualan alahai kira cam pasar uptown tu la..hihi.Ada macam macam jual situ ..kira macam macam ada di pasar batu gajah tu.Ciku just drop kan mak dan makcik kat situ..depa suka sgt ke situ so kami teruskan perjalanan ke stone elephant ni.Dekat sahaja tepi jalan dah nampak tersergam mewah dan historic gitu.
Kami tepi sebelum masuk tu ada macam bangunan jualan tapi cam tak meriah je..sunyi je tempat ni.Tepi belakang sikit.belakang mana..huhu..ala area nak masuk sebelum jambatan tu ada toilet. Ciku suka wat lawatan tapak ke toilet.hihi.


So selepas bayar bayaran masuk tu..RM 4.00 seorang , kami terus amik gambo ala ala perasan berada di luar negara..haha..cantik la tempat ni..Masa lawatan  pukul 9.00pagi - 6.00 petang.

Ke Kellie’s Castle:
Jalan yang bukan ciku guna sebab ciku memang duk area sini..hihi.
Dari Lebuhraya Utara Selatan, keluar Exit Simpang Pulai [Exit 137]. Lepas tol, belok kiri. Jalan terus sampai nampak satu simpang berlampu isyarat menuju ke UTP, UiTM Seri Iskandar, Lumut dan Kellie’s Castle. Belok kanan kat simpang tu. Jalan terus je lagi. Nanti Kellie’s Castle ada kat sebelah kiri.Dalam 20 minit dari ipoh.

Kami berjalan masuk ke dalam kelly castle ni..memang cantik seni batuan dan binaannya..masuk dari bilik ke setiap bilik dan lorong ke lorong..kenkadang takut gak bilik bilik tu ..ada yang dah berlumut.Takut gak sebab bawak bebudak ni..Tawakal je Allah tau niat kita hanya untuk melihat keindahan alam senibina yang tercetus dari idea seseorang siapa ek??ntah ciku lupa dah ..apa ntah ada tulisan area situ tentang sejarah kelly castle..lupa daaa..hihi. Rasa ada orang putih asal mana ntah..suka binaan di india kot..camana ntah haha..asal usul bangunan ni..rasa kalau WIKI senang je dapat info ni.
Ni menapak belakang kelly castle ..penat gak.huhu

Ni pic anginnnn gak ngan si habib ni..hihi


Saja nak amik pic ni tapi takde skill..


Ada jual fridge magnet area sini gak..ciku beli 3 untuk kaklong dan ciku sendiri..itu aje..pastu beli aiskrim ..biasa la haus.


Balik tu terus ke pekan batu gajah amik mak dan makcik yang ditinggalkan tadi.Kami dah sampai kat parking area pasar batu gajah tu..mak dan makcik belum abiss lagi menyopping kat sini..hihi ..so kami beli kepok leko dan air  makan 
minum le sambil nunggu depa..hihi..abis gak entry ni.hooyee.


2 comments:

Jari Manis said...

Perasan ke perasaan di Kelly Castle..hihih

Bila lah berkesempatan nak pegi tempat2 mcm ni :-)

CIKU said...

haha..perasan..memang nak tulis perasanpun..huhu