Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.

Bagaimana Memohon Apabila Berlaku Kematian Dalam Perkhidmatan Awam

Salam Jumaat,

Tetiba tajuk entry agak panas ..hihi..sebenarnya ciku nak kongsi info ni je.Info /maklumat apa perlu dilakukan jika keadaan ini berlaku bagi kakitangan awam yang meninggal semasa perkhidmatan. Ianya berkenaan urusan pencen dan pinjaman perumahan kerajaan dan Bantuan Mengurus Jenazah.


1) Urusan penerima pencen terbitan.
  
First ciku pun takde pengalaman gini tapi ciku terus wat carian kat web JPA untuk masalah urusan pencen. Rujuk Url dibawah: http://www.jpapencen.gov.my/laman_utama.asp. Sangat mudah dan webnya user manual.Pegi ke menu Jika Anda Penerima pencen faedah terbitan.

(Dipetik dari web jpapencen untuk info ciku dan yang membaca)
Maksud Term Pencen Terbitan ialah Suatu faedah persaraan yang dibayar setiap bulan kepada balu atau duda, dan anak anggota berpencen atau pesara yang telah meninggal dunia.
  • Takrif anak menurut undang - undang pencen ialah anak yang di bawah umur 21 tahun dan belum berkahwin, termasuk anak angkat, anak tiri dan anak tak sah taraf. Bagi anak yang cacat atau hilang upaya dari segi jasmani secara kekal serta tidak berupaya menanggung nafkahnya sendiri, tiada had umur ditetapkan.
  • Kadar bayaran pencen terbitan adalah mengikut pembahagian syer berikut :(ini boleh direct call pegawai bahagian pencen untuk confirmation jika tiada suami)
    Balu/Balu-balu/Duda
    2 syer bagi tiap-tiap seorang balu/duda

    Anak-anak
    1 syer bagi tiap-tiap seorang anak. 
  

2) Bagaimana Memohon Apabila Berlaku Kematian Dalam Perkhidmatan?
     
Tindakan Oleh Balu / Duda / Waris

Jika berlaku kematian anggota Kerajaan dalam perkhidmatan, balu /duda / waris hendaklah mengambil tindakan berikut:
  •     Laporkan segera kepada Ketua Jabatan di mana anggota berkhidmat, dan
  •     Kemukakan salinan dokumen-dokumen berikut:
    • salinan sijil kematian
    • salinan sijil perkahwinan / sijil pendaftaran perkahwinan.  Walau bagaimanapun Surat   Akuan Balu / Duda Yang Sah boleh diterima jika sijil berkenaan tidak diperolehi salinannya dari pihak-pihak berkenaan. 
    • salinan sijil kelahiran / salinan kad pengenalan anak-anak yang berumur di bawah 21 tahun
    • salinan surat pengambilan dan pengesahan anak angkat, (jika berkenaan)
    • dokumen-dokumen mengenai anak cacat dari Pakar Perubatan Kerajaan [JPA.BP.UMUM.B04] dan Laporan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat serta gambar penuh anak cacat, (jika berkenaan)
    • sekeping gambar balu / duda (mana yang berkenaan)
    • Surat Akuan Pengesahan Penjaga [JPA.BP.SPT.B02] (jika terdapat anak di bawah umur yang tidak di jaga oleh balu / duda).
***boleh cek direct url web jpa pencen tersebut.
        
3) Ciku ada terbaca tentang PERMOHONAN PEMBERIAN BANTUAN MENGURUS JENAZAH (BMJ)..wah terbesar lak font ni..boleh mohon bantuan mengurus jenazah.Tetapi ianya hanya untuk Pesara Kerajaan Malaysia yang meninggal pada 15 Oktober 2010 atau pada tarikh selepasnya termasuk pesara Perkhidmatan Awam Persekutuan, Awam Negeri, Badan Berkanun, Kerajaan Tempatan dan pesara Skim KWSP.
(Pembayaran ini tidak dipanjangkan kepada penerima pencen terbitan yang meninggal dunia)..Amaun diberikan RM3000. Boleh rujuk url web ini http://www.jpapencen.gov.my/bmj.html.  untuk keterangan lebih lanjut.

4) Bagi pinjaman perumahan untuk kakitangan pegawai awam yang meninggal dunia semasa dalam perkhidmatan.(kalau tak buat pinjaman perumahan kerajaan..sila abaikan je la info ini..hihi)
Rujuk terus http://bpp.treasury.gov.my dan ke tab soalan lazim.Klik Kematian peminjam.


Apakah yang perlu dilakukan oleh waris jika peminjam telah meninggal dunia ?
Boleh rujuk terus jawapan didalam web site tersebut bahagian kematian peminjam.

Orite itu aje info yang ciku rasa serius penting untuk waris tahu tentang apa yang patut dilakukan . Ajal maut Allah tentukan dan ianya adalah rahsia Allah(SWT).

No comments: