Nasi Kuzi Johor


Aku tetiba teringin sangat nak makan nasi ala ala hujan panas tu..lauknya..aku suka ssgt daging masak hitam tu..asik tak jadi jek buat..hooho..musti terlebih manis la terlembek la.
so hari ni lunch tadi aku masak nasi kuzi lak.
nasi ni macam nasi beriani jek..step nya

1) Beras cuci seperti biasa la ye.
2) Kalau biasa aku buat nasi minyak..segala rempah ratus tu aku masak ngan minyak sapi dulu..tp yang nasi kuzi ni ..tak yah , semua rempah ratus dan minyak sapi tu letak je dalam air mendidih (air tu letak dalam beras lepas dah didih tu)
3) Letak susu cair .
4) Letak bawang goreng ( nak letak selepas masak nasi pun boleh), kismis ngan gajus gak..ala macam nasi minyak tu le.

5) Pastu tenggek atas api..tipula..aku masak dalam rice cooker je.

6) Bila dah nak masak tu..baru letak pewarna ikut korang la nak color apa..tak yah byk..pastu letak daun pudina dan akhir sekali ..ye betul...sos kuzi (beli jek kat kedai kedai)-rasa masam masam sket.
Sukatan sebenar aku tak tau sebab aku selalu main rasa rasa jek..hehe.

Lauknya ..sambal sotong mesti ada(faveret keluarag kami)...hehe. popodom , kari ikan merah (sebab permintaan hubby) dan daging hitam yang terlebih manis tu (puas alter)..haha..tu sume masak dalam kuantiti sikit je..okla memang kena banyak belajar lagi ni dari otai expecially daging masak hitam tu yang macam kedai mamak..takkan aku nak belajar ngan mamak kedai lak..aityak.




2 comments:

Sumijelly said...

waa....lama tak makan nasi kuzi..

nak tahu..mas abujang sumi thau tau buat ayam masak kuzi...tp setelah kawen langsung ilang skill masak...hahaha

Sumijelly.com

CIKU said...

ahhaha..ala sumi..masak je..bila pegang beras tu..musti terus igt cara masak kuzi ni nnt..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.