Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.

Air teh di Azadi square ,Tehran




Tehran adalah ibu kota Iran dan terletak di tengah tengah Wilayah tehran. Kami mengambil masa lebih kurang 5 jam dari esfahan ke tehran by local bus. Kami memilih royal safar iranian  VIP seat sebab masalah bahasa . Kat sana banyak berkomunikasi dengan bahasa parsi.Kami kurang fasih dengan bahasa parsi dan member yang fasih tu tak pergi sekali ke tehran so kami ajela ..tu sebab kena amik bus yg tak crowded dgn local people. Kami juga mintak kawan tulis alamat hotel kami dalam bahasa parsi supaya senang bila sampai ke tehran terus bagi kat pemandu teksi.Time ni ada student perempuan iran tolong kami carikan teksi .terimakasih tak sempat nak  salam ngan dia.

Alhamdulillah setakat ini berjalan lancar dan kami sampai ke hotel tehran di  Ferdowsi International hotel : - Address. No. 20, Kooshk e Mesri street, Ferdowsi Ave, North of Imam Khomeini square, Tehran, Iran.

Kami booking online je dan bila sampai kat esfahan (tak sempat lagi nak stori pasal esfahan dan shiraz)  minta member yang fasih dengan bahasa parsi tu cek sama ada nama kami dah ada ke tak kat hotel tu..booking's name.
Sampai sahaja di tehran..kami check in dan terus jalan kaki sekitar bandar tehran..kami ke golestan palace dulu pastu terus ke azadi square by teksi..alhamdulillah semuanya berjalan seperti yang dirancang.

Kami bergambar tak abis abis..hehe..teruja tgk struktur binaannya.dan sekelilingnya ada bunga kobis purple.cantik..ada orang yang jual hot water..chairl(teh panas)..tapi kami tak beli pun.sejuk tak tertahan..nasib baik mmg dah siap pakai baju heater kat dalam so boleh tahan lagi la..4 degree dah time ni..dah malam...
on the way balik tu nampak kedai jus delima ..kami try minum..masam yang amat.pastu makan kebab..dagingnya macam masak daging kicap kat malaysia tapi ia makan ngan roti..sedapp..sampai hotel order piza arabic lak..adoyai..asik makan je ni..aku selang seli ngan makan apple merah..huhu..kena makan buah gak kan. Kami tak byk jalan kat tehran..just pergi tempat yang memang plan sahaja.
Kami ada terjumpa dgn famili iranian yang suka pada malaysia..sangat teruja depa bila jumpa kami..pelik pelik.Alhamdulillah duduk di bumi Allah ini.syukur teramat dapat melihat suasana dan cuaca yang berbeda dari Malaysia.

No comments: