Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.

Tulips di japan ,Huis Ten Bosch

Salam,


Alhamdulillah ciku dan hubby dapat melihat tulips dan pegang..dari sekolah ciku nak pegang tulips ni..tak cayo..takpela..nangis ciku dapat nengok tulips yang sesangat cantik ni first time ni dalam hidup..takcayo gak..takpe..almaklum ciku memang tak penah pegi holland or amsterdam nu so agak tak sabo sabo la..hihi.

Sebelum tu kalau nak tengok Post lain japan dan sakura di sakuranomiya park,osaka(free entrance) dan ohori park,hakata fukuoka (free gak) kat url post entry ciku ni ye.

1) Bersalji di Hakuba Japan
japan-rail-pass-dan-hakuba-goryu

2) Ittenary japan 10 hari
Ittenary japan

3) Sakura Japan
Misi Sakura Japan

Lokasinya jauh dari Shin Osaka so bila pk pk better kami mengambil keputusan tido di sasebo,nagasaki sebab dalam 25 minit je ke Huis Ten bosch yang luas ni.Sasebo ni lokasi antara hakata dan Huis Ten Bosch tapi lagi dekat dgn huis ten bosch.Kami ke beach area sasebo station tu ..dari sasebo japan boleh ke korea tak pasti area mana korea tu..cam best je ..:)..boleh google map ye.

Sebelum bergerak ke bumi jepun ,kami dah study sikit pasal huis ten bosch ni ..jarak memang jauh dari tokyo dan shin osaka tapi nak gak pegi..hihi..sebab ada lebih dari 650 types of tulips bermula dari 15/2/2014 -13/4/2014 so memang date tu dalam plan kami.

Naik shinkansen JR shin osaka ke Hakata station,Lepas tu amik JR limited Express to Sasebo Station.Kami bermalam di Hotel Toyoko Inn Sasebo.

Esok pepagi lagi dah gerak dari Hotel Toyoko inn , sasebo yang terletak 1 minit dari sasebo station untuk ke Huis Ten bosch by JR limited express .

Masa buka : 9.00 pagi -10.00 malam


Atas tu website Huis ten bosch dan attraction yang ada dalam tu. Kami tak masuk semua sebab amik pass 3200 yen (admission to Theme Park Zone only) . Semua yang dalam gambo tu semua bayar masa kat entrance sahaja 3200 yen kecuali nak naik Canal Cruiser je dalam 400 yen stop kat area restaurant apa ntah...huhu

Tapi rate dah berubah selepas 1/4/2014 . Nasib baik kami pegi sebelum date tu masih lagi dapat rate lama.

Map of Huis Ten Bosch 
http://english.huistenbosch.co.jp/pdf/map_english.pdf



stationnya unik


apo ntah nak bergambo ngan sauh ni sebelum masuk welcome gate ..hihi















  



Sebelum balik ke hakata station kami ke station arita dan imari  nak tengok bandar japanese porcelain dan noritake factory.(sesat gak..terlajak 2 station..hihi)tapi alhamdulillah sampai gak porcelain factory tu.Noritake factory outlet..hati hati kata kengkawan ciku.Kami just tengok tengok aje..dah nak tutup dah..pukul 5 petang.

Bergegas ke jr hakata station untuk ke shin osaka semula.Dah malam tapi kami memang dah standby jadual shinkansen dari hakata ke shin osaka.hoho..penat lor tapi best sebab dapat tengok dan pegang tulips walau tak sampai ke holland lagi..haha.


10 comments:

syieda said...

cantiknyaaaa... dah serupa macam holland.

Naramas Aman said...

Jepun ke Holland ni? Saya confuse ha ha ha...Tapi memang cantik. Jepun memang pandai imitate :)

Cheq Sue said...

Perghhhh... cantik sangat. **jeles

CIKU said...

Best best g japan kali ni dapat cover hakuba yg ada salji,tulip, sakura dan lain lain tempat di kyoto,osaka,tokyo,odawara , kamakura, hiroshima, nagasaki, fukuoka..cuma "ninja warrior" je tak jumpa ..hihi.:)

Jari Manis said...

JM pun dh sampai Huis Ten Bosh..tapi ada cerita sedih di sebaliknya huhuhu...nasib baik dah ber tulip di Everland dulu

CIKU said...

JM- waahh,,bagus bagus dah sampai Huis Ten Bosch..:)

cc said...

Salam
Kalau ke Huins Ten Bosch ni JR Limited Express mest beli pass yang lain ke

CIKU said...

Wsalam..xperlu ianya dh bersekali ngan JR pass yang ciku beli diMalaysia..:)

Unknown said...

Kalau pegi bln February ada snow x kt area ni... Takut x jumpa tulip plk

CIKU said...

Kalau tgk dlm website htb ni last year- festival of tulips bermula dari 15/2/2014 -13/4/2014 ..2015..bleh selalu refer htb website kot dak.kena proper studi kalu dak rugi lak sebab agak costly