Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.

Trip Busan,korea

Salam,
ok kita sambung citer pasal busan lak yek. Naik kapal dari jeju ke busan dalam 11 jam so kami amik kapal malam.Saja testing mental fizikal naik kapal besar lama lak tu.huhu.Poning gak tido dalam kapal ni..kami amik 10 orang sebilik..alhamdulillah tido ngan sume orang yang ada famili..anakanak depa..orang korea..so takde la takut sangat.


So bila sampai jek kat busan ..kami terus cari hotel yang dah booking tu 

H o m e - P a g e : www.elyseemotel.com
E - M a i l : iamsonsh@gmail.com, iamson@korea.com
Room Type Deluxe
Elysee Motel
Total 1 night for 2 adults
KRW 60,000

cari jalan kaki jek..dikatakan dekat dgn port busan tu..siap tgk map lagi yg pihak hotel emelkan sebelum ni..mmg best la..macam cari hidden object lak kat tgh tgh bandar busan tu..kami jalan jalan jek..at last dapat jumpa dalam 30 minit gak..tp best..budak mix korea beijing yang jumpa atas kapal tu ikut kami gak..sgt baik..lepas cek in motel elyszze sebelah Tower hotel..rupanya hotel tu adalah the best award budget motel..siap ada sauna dan komputer leper dan TV  flat screen ..mmg berbaloi..paling penting ada komputer aa..hehe.harga motel tu mmg murah dan kemudahan 5 star utk kamila..hehe
Best giler motel ni..internet laju giler
ciku dan hubby menikmati laut atas kapal ke busan..


Salam nak balik .Motel kami memang dekat dgn stesen busan so mudah nak balik ke seoul nnt.



Banyak betul tangga.adehh




Ni pic nak balik seoul dari busan by KTX.






By KTX balik ke seoul dari busan


Ciku pun tak paham so ckp je nak beli tiket ke seoul dari busan ..ulang je banyak kali ckp seoul seoul seoul..haha


Kami terus ke busan station jalan kaki gak..hehe..mmg penggunaan kaki sgt diperlukan time ni..pastu cari busan city tour bus..kat sana mmg ada..tourism gitu..mudahkan tp kita kena pilih road mana nak jalan dan ianya hanya sekali bayar jek 10,000 won ..best naik bas 2 tingkat mcm kat london(haha..berangan jek) ..atas terbuka..sejuk gilos..18 darjah celsius.Dalam bas tu belah atas...ada model lak tgh bergaya sakan asik tukar baju jek..berdiri diri depan aku amik gambar..lastnya aku lak bangun suruh hubby aku amik gambar..haha..saja je..ingat dia je model...akupun nak...haha..main jek.
kami duk tang atas..sejuk gile..busan dalam 18 darjah celsicius(pic google)
Nak tau pasal road bas tour tu leh tgk website ni yek..boleh ulang ulang mana mana course tp dalam satu ari jek .

Pantai hauendae ,busan
Kami stop dekat akuarium busan dan pantai hauendae ..kalau nak tau pantai ni la yang dalam citer tsunami korea tu..depa wat drama tu.cantik ssgt pantai ni..lain dr malaysia..dan ssgt bersih.
jagalchi market - seafood market di busan


kami masak sendiri udang dan ikan bakar..ada restoran yang ada kauli atas meja so masak la ikut suka kita.
Dah settle tour by bus tu..last kami pg jagalchi market-big market seafood..kami jalan jalan cari ikan dan udang dan masak sendiri. Ada restoran tetepi tu yang kita boleh masak sendiri..best so tak de kita rasa food tu takleh makan..kami just bakar ikan dan udang tu dan mintak nasi serta air sejuk kosong. Untuk pengetahuan kat korea makan dan tempat untuk solat agak susah..solat kita kena cari tempat lapang dan agak terpencil untuk solat.macam aku ni perempuan pakai tutup semua dan stokin dah ok dah boleh solat..Byk yang aku pelajari masa berada di madinah mekah dulu..dan boleh apply kat sini.alhamdulillah.kat mana mana kita boleh solat dan pelbagai cara boleh solat.insyaallah.



Lepas makan kami naik pergi Yongdusan park..antara the best  kat busan. Jalan kaki aje. Dari atas tu kita boleh nampak laut view dan kat atas tu gak ada yongdusan tower (129m) dan ada 9 monument yang terbentuk dari batu batuan semulajadi dan sgt cantik bg pencinta alam cam aku la..orang len ntahla.hehe..ada macam macam lagila kat atas tu..ketinggian mountain tu aku tak perasan lak..hehe..tp takla setinggi kinabalu mount rasanya.

Pastu kami turun semula dan balik motel..rest kejap pastu kuar balik jalan jalan busan waktu malam..alhamdulillah  Allah beri kekuatan ini kepada kami untuk melihat alam semulajadi busan yang terkenal dengan laut dan pantai serta seafood..terigt lak kat udang bakar tu..sedap manisnya la..bakar ngan garam je..adeh sedapnya.


worait..so esok nya pepagi lagi lepas subuh kami naik KTX train (the new train dan kelajuan nya 304km/j) best kejap jek sampai Seoul dalam 2jam 30 jek. Sampai je seoul terus g everland lak..to be continue..bole pengsankan kalau ikut cara ciku jalan..haha.



3 comments:

Saffuan said...

Hello, nica la baca blog awak, insyaAllah bulan 11 ni saya aku ke busan dan seoul... cuma nak tanya macam mana nak dapatkan tiket KTX ke seoul, beli di kaunter atau online? berapa harga ke seoul kalau untuk first class?

CIKU said...

hi safuan ,kami beli kat kaunter aje tiket KTX ke seoul tu..harga tak ingat da,,huhu..

CIKU said...

bleh aje survey di blog blog travel lain..ciku's blog ni tak le detail sgt..just nak simpan nostalgia penah ke sana aje..hoho.