Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.

Umrah 2011

Assalamualaikum 

Alhamdulillah.Perasaan ciku memang macam tak percaya dapat ke madinah dan melihat tersergam kaabah , mekah menjejakkan kaki di masjidil haram dan masjid nabawi yang selalu ciku baca melalui buku buku dan kitab kitab sahaja kini ada di depan mata . Alhamdulillah ciku senantiasa dipimpin suami ketika berada disana dengan izin Allah. Rezeki Allah bagi untuk melangkah melihat makam ya Rasullah kekasih Allah..kala ini sangat merindui beliau .Memang tak tergambar dengan kata kata..syukur sesangat. Dapat pergi jugak ngan mak mertua dan makcik hubby..yang dah biasa ke sana.

Alhamdulillah..semoga dapat mengerjakan umrah dan  haji dan menziarahi makam baginda lagi..insyaAllah. Balik je Malaysia ciku buat satu buku dan album tentang semua yang berlaku disana untuk tatapan ciku dan keluarga  dan sahabat handai yang datang menziarahi kami sahaja. Penerangan dari muttawiff ustaz mardan tentang tempat tempat sejarah di sana banyak membantu kami meluaskan minda. Ciku juga pertama kali solat jenazah di sana dan melihat ramai orang yang berlari lari nak angkat mayat kat mekah. Di sana ciku berkenalan dgn jemaah bari solo,indonesia dan turki.


Ini serba sedikit tentang pakej andalusia
DI KOTA MADINAH AL MUNAWARRAH
Ciku dan jemaah lain mengikuti pakej under andalusia dan antara tempat tempat ziarah ialah Maqam Rasullullah s.a.w dan para sahabat, Raudhah dan perkuburan Baqi, Ziarah Masjid Quba, Masjid Qiblatain, Masjid Tujuh, Jabal Uhud, Ladang Kurma.

SELEBIHNYA DI KOTA SUCI MEKAH 
Umrah 3x (dibimbing oleh Mutawwif) dan nak tambah ciku buat sendiri ngan suami dan mak serta makcik tersayang. Kami juga ziarah Jabal Thur, Jabal Rahmah, Jabal Nur dan banyak lagi


Ziarah sahabat dan saudara di mekah
Ciku dan keluarga sempat singgah ziarahi rumah sedara angkat yang memang tinggal di mekah. dah lama dia duduk sini dari anak satu hingga anak 3 dah..semua anakanak dia dh besar..dia kawin ngan org pattani pastu duk mekah.rumah dia atas bukit bukau.kami panjat..dia dtg hotel kami dan bawak g rumah dia..diapun dah berpurdah sama ngan anak perempuan dia.

Yang sorang lagi , member satu kolej dulu yang duk keja kat mekah ada 2 orang..tapi depa yang ziarah kami kat hotel..hihi..depa bawak kami pergi ke kilang air zam zam ( lelaki sahaja) dan kilang Quran (lelaki sahaja)..depa fasih berbahasa arab..harapkan ciku dan suami tergagapgagap la ckp jawabnya..hihi..insyaAllah ciku akan mengikut jejak belajar bahasa arab ni. InsyaAllah. Oh ye pendakian ke gua hira' tu member member nih ikut gak. Salah seorang tu memang suka ambil gambar dah macam photographer. Alhamdulillah terbina ukhwah antara kami dan jemaah jemaah yang baru dikenali di sana.


Alhamdulillah ciku dapat rezeki ini..semoga Allah memanggil ciku dan keluarga lagi untuk ke sana. InsyaAllah.

NOTA
Harga & Tarikh penerbangan tertakluk kepada pindaan semasa.
 HOTEL DI MADINAH  : Concorde Hotel (100 M) 


 HOTEL DI MAKKAH    : Royal Sultan  Hotel  (300 M)




nyum nyum..bersantai sementara sambil makan biskut di perkarangan masjid nabawi madinah
Pemandangan Mekah dari atas gua Hira'
Jalanraya yang diasingkan laluannya.
Masih lengang awal 2011 didalam masjidil haram 
Anda akan bertemu unta unta dan merasai kelazatan susu unta semasa melakukan  ziarah hudaibiyah
Jangan melepaskan peluang mendaki gua hira' tempat permulaan nabi muhammad (SAW) menerima wahyu pertama.


Ada satu lagi antara ziarah iaitu ke jabal magnet (misteri road)
melihat dan merasai kekuasaan Allah kenderaan yang kita naiki (bas) bergerak sendiri walaupun driver tak tekan minyak-real.





No comments: