Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.

Teknik jatuh cinta dengan Kerja






1) Fokus hal positif 

    Memang tidak dinafikan banyak yang tidak puashati terutama gaji tapi pk la kalau langsung takde gaji.pk je apa apa yang baik baik.kemudahan keselesaan ke apa apa la.


2)Anggap pengalaman sebagai proses pembelajaran
dalam usia lewat 20-an dan anda masih di peringkat bawahan pasti anda rasa tidak dihargai untuk naik pangkat atau naik gaji atau sebagainya kan?bertenang anda bukan sendirian.Kunci utk hadapi sume ni adalah anggapkan ia sbg peningkatan dalam kemahiran kerjaya.


3)Tentukan sasaran peribadi 

ia menjadikan kita lebih bersemangat dalam kerja.Buatla sasaran untuk hasilkan yang terbaik lebih baik dari orang lain tetapi pastikan ia bersandarkan kepada realiti diri anda sendiri.jangan la terlalu tinggi sehingga anda stress lak.


4) Hilangkan sakit hati 
Jika ditegur oleh boss memangla rasa sakit hati , stress lebih lebih lagi kesalahan tersebut bukan tanggungjawab kita seorang sj.daripada kita duk fokuskan sakit hati baik kita muhasabah diri cari kat mana salah tu dan cari agar tidak berulang lagi walaupun kerja berkumpulan..perbincangan.

5) Cari kepelbagaian atau variasi
Melakukan kerja rutin atau kerja sama je setiap hari pasti boring.tetapkan waktu untuk memvariasikan kerja anda so apa lagi blogging la tapi jangan sampai terlebih timer lak.hhehe

6)Tukar jabatan
Jika kita rasa kita lebih sesuai untuk ke jabatan lain atau kerja lain, tiada salah jika kita berbincang dengan boss kita mungkin dia memahami( mungkinla) .heehe.

7)lakukan segalanya dengan sesempurnanya dan berdoa
Jika sudah yakin seratus peratus kita tidak mahu menghabiskan saki baki kerja kat tempat yang sama tapi hanya Allah yang tahu apa yang bakal terjadi untuk esok lusa dan sebagainya.mana tahu ada orang atasan tukar kerja ,bersara atau apa apa la..dan kita dilantik menjadi ketua di situ atau dinaikkan pangkat untuk mengubah segalanya.Jika sudah ketentuan rezeki allah di situ..pastinya ada peluang untuk kita..think positif.

Bersyukur dengan segala yang Allah berikan .belajar dari kesalahan dan cari kaedah untuk membangkitkan dan menyemarakkan kemahiran diri..haha..ayat.


No comments: