Sang Pemimpi

Sang Pemimpi . Semalam aku tgk muvi ni kat astro siaran box office tu. Mmg best .susah nak berganjak dari tv. Scene by scene memang menarik..dari garapan jalan cerita filem tu dan suntingannya..gambar dan paling utama pelakon kanak kanak tu..best. Cerita ni lebih kepada kehidupan anak anak miskin yang akhirnya berjaya lebih kurang gakla macam cerita Slumdog Millionaire. This is the third muvi indon yang  aku tgk best. First is "ketika cinta bertasbih" and second is "laskar cinta". Sinetron indon ..aku tgk citer kitab cinta  dan ada satu lagi apa yek ..jap lupa lak..yang ada agnes monica berlakon tu ..tak igt tajuk".Aku belum nengok "ayat ayat cinta"..ramai yang kata best.
 Antara petikan yang aku kongsikan
Sang Pemimpi adalah novel kedua dalam tetralogi Laskar Pelangi karya Andrea Hirata pada julai 2006. Dalam novel ini Andrea mengeksplorasi hubungan persahabatan dan persaudaraan antara Ikal dan Arai.Telah dijadikan filem pada 2009.

Sinopsis

Dalam Sang Pemimpi, Andrea bercerita di jambi tentang kehidupan ketika masa-masa sekolah. Tiga pelakon utamanya adalah Ikal, Arai dan Jimbron. Ikal- karektor egonya Andrea Hirata, sedangkan Arai adalah saudara jauh yang yatim piatu kerana anggota keluarga terakhir yang masih hidup dan akhirnya menjadi saudara angkat dan Jimbron adalah seorang yatim piatu yang terobsesi dengan kuda dan gagap selepas ibubapanya meninggal.
Ketiganya dalam kisah persahabatan yang terjalin dari kecil sampai mereka bersekolah di SMA Negeri Manggar, SMA pertama yang berdiri di Belitung bahagian timur. Bersekolah di pagi hari dan bekerja sebagai kuli di pelabuhan ikan pada tharinya, dari ketagihan mereka menonton film panas di bioskop dan akhirnya ketahuan guru mengaji mereka , kisah cinta Arai dan Jimbron, perpisahan Jimbron dengan ikal dan Arai yang akan meneruskan kuliah di Jakarta yang akhirnya membuat mereka berdua terpisah tetapi tetap akan bertemu di Paris.  Hidup mereka terpisah dari orang tua dengan latar belakang  ekonomi yang sangat terbatas namun punya cita-cita besar , sebuah cita-cita yang bila dilihat dari latar belakang kehidupan mereka, hanyalah sebuah mimpi. Mereka bercita cita untuk mendapatkan biasiswa belajar di jakarta dan seterusnya di paris.

Karektor pelakon utama lain.

  1. Pendeta Geovanny, ia adalah seorang Katolik yang mengasuh Jimbron selepas kepergian kedua orangtua Jimbron. Meskipun berbeda agama dengan Jimbron, beliau tidak memaksakan Jimbron untuk turut menjadi umat Katolik. Bahkan beliau tidak pernah terlambat mengantar Jimbron pergi ke masjid untuk mengaji. Meski disebut Pendeta, Geovanny yang berdarah Italia ini adalah seorang Pastor.
  2. Pak Mustar M. Djai'din. BA. adalah salah satu pendiri SMA Negeri Manggar. Ia adalah wakil kepala sekolah SMA Negeri Manggar, seorang yang baik dan cukup sabar namun berubah menjadi tangan besi ketika anaknya sendiri justru tidak diterima masuk ke SMA tersebut karena NEMnya kurang 0,25 dari batas minimal. Terkenal dengan aturan-aturannya yang disiplin dan hukuman yang sangat berat. Namun sebenarnya beliau adalah pribadi yang sangat baik dan patut dicontoh.
  3. Pak Drs. Julian Ichsan Balia; Kepala Sekolah SMA Negeri Manggar. Laki-laki muda, tampan, lulusan IKIP Bandung yang masih memegang teguh idealisme. Ia mengajar di bidang seni.

    Aku suka semua muvi ni..Aku rasa bukan semua orang suka cerita macam ni kot.Tapi aku suka..ada mesej jelas dan kesedaran mengenai kehidupan orang orang di luar sana.Kenyataan aku ini bukan bermaksud aku tidak menonton filem keluaran malaysia..aku tgk gak tapi banyaknya cerita melayu lama ..masa zaman zaman P.ramlee..tu sebab aku suka dgr lagu lagu lama.hehe

    Awards untuk muvi laskar cinta

  • Best Film, Bandung Film Festival, 2009
  • Golden Butterfly Award, 23rd International Children & Young Adults Film Festival, Iran, 2009
  • 3rd Place Audience Award, 11th Udine Far East International Film Festival, Italy, 2009

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.