Nasi lemak dan sambal sotong garing






Patutnya aku buat ni untuk bekfas esok tapi ntah tetiba aku teringin nak makan nasi lemak sambal sotong buatan aku..hehe.

Resepi nasi lemak 
Santan (aku letak sikit jek so tak lemak sgt) - nnt naik pemberat dan ngantukzz
air 
beras 2 cawan
daun serai
halia hiris halus
halba sikit jek(ni aku jek suka letak)
bawang kecil hiris halus

Resepi Sotong Ciku
Sotong 5 ekor saiz besar
belah dua jangan putus dan potong kecil(ikut suka la nak potong camana)
bawang besar tumbuk tak berapa halus ngan belacan sikit jek(kenkdg jek letak belacan)
halia ketuk jek sikit
asam jawa atau sos tomato life
cili giling (yg dah siap giling tu)

ok step nya.....
Goreng sotong ngan kunyit sikit dgn minyak sikit je(aku suka garing)
masuk bawang yg ditumbuk td ngan halia ngan cili giling tu.
tumis tumis tumis..
masuk asam jawa atau sos tomato sikit jek..agak2la kang masam lak.
letak gula garam as well
siap untuk dihidang

itula resepi aku yg simple n cincai..haha
cepat dan ringkas dan sedap untuk famili aku makan malam.aku mmg sgt suka makan sambal sotong garing.





4 comments:

kapok said...

amboi sedapnyeee nampak....patutnya pagi tadi buat sblum abg bgerak ke kelate....ishh...ish...

Nava Krishnan said...

Nasi Lemak and sotong - what a great combination, fantastic tasting.

CIKU said...

tq nava

CIKU said...

nnt abg kapok balik..ciku buat yek..ish ish

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.