Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.

Jom ziarah istanbul

                      Masjid Biru (Blue Mosque) Istanbul, Turki





Masjid Sultan Ahmed (bahasa Turki: Sultanahmet Camii) adalah masjid bersejarah di Istanbul, bandaraya terbesar di Turki dan ibu negara Empayar Uthmaniyyah (dari 1453 hingga ke 1923). Masjid ini adalah salah satu dari beberapa buah masjid yang dikenali sebagai Masjid Biru oleh kerana jubin birunya menghiasi dinding di bahagian dalamnya. Ia dibina di antara 1609 dan 1616, sewaktu pemerintahan Ahmed I. Seperti banyak masjid lain, ia mengandungi suatu kubur penemunya, sebuah madrasah dan sebuah hospis. Masjid Sultan Ahmed telah menjadi salah satu dari tarikan pelancong yang terhebat di Istanbul.






Masjid Sultan Ahmed adalah salah satu dari dua buah masjid di Turki yang mempunyai enam menara, yang satu lagi berada di Adana. Apabila bilangan menara telah dibongkarkan, Sultan dikritik dengan anggapan, sejak ini adalah, pada waktu itu, sama bilangan dengan masjid Kaabah di Mekkah. Baginda menyelesaikan masalah ini dengan membayar menara ketujuh di masjid Mekkah.
Empat menara berdiri di kesemua sudut masjid. Setiap minaret yang berjelajur dan berbentuk pensil ini mempunyai tiga langkan (ṣerefe) dengan sangga stalaktit, sementara yang dua lain di hujung pekarangan hanya mempunyai dua langkan.
Sehingga baru-baru ini muezzin atau penyeru azan telah memanjat tangga yang sempit lima kali sehari untuk mengumumkan seruan azan. Hari ini sebuah sistem awam di digunakan, dan panggilan ini dapat didengar sepanjang bahagian lama bandaraya, digema oleh masjid-masjid lain yang berhampiran. Orang ramai Turki dan para pelawat mengumpul pada waktu matahari terbenam di taman menghadap masjid untuk mendengar seruannya pada solat maghrib, oleh kerana matahari terbenam dan masjid diterangi secara hebat oleh cahaya lampu banjir yang berwarna.

Istanbul adalah salah satu tempat impian  dan beijing gak (great wall) . Ada rezeki..umo panjang boleh ziarah  lak..insyaAllah.

No comments: